Tres dècades
d'Internet
Diputació de Barcelona
Introducció
L'eclosió
d'Internet s'ha donat a la dècada dels 90, però la seva història
arrenca als anys 60 en plena guerra freda. El Departament de
Defensa dels Estats Units va crear una xarxa de comunicacions que
interconectava els punts neuràlgics de la seva estratègia
militar. L'objectiu principal d'aquest sistema era, en el cas del
temut atac soviètic, poder mantenir les comunicacions i,
sobretot, que l'estructura de defensa no trontollés si l'enemic
aconseguia destruir algun dels punts de la xarxa de defensa. En
aquest darrer element hi ha un dels aspectes que han resultat
claus en el creixement i popularització de l'actual Internet i
que fa que sigui indestructible.
Per desenvolupar
aquest projecte l'Agència de Projectes d'Investigació ARPA va
crear el 1969 la xarxa ARPANET instal·lant un ordinador a la
Universitat de Califòrnia per transmetre informació als centres
de computació de tres altres universitats.
Durant la dècada
dels 70 i principis dels 80, aquesta xarxa era d'accés restringit
als investigadors i les empreses privades que participaven en
projectes finançats per l'administració. La National Science
Fundation (NSF), va establir el 1985 cinc centres per a
superordinadors configurant la xarxa principal que utilitzarà la
comunitat científica. El 1991 una llei del Congrés dels Estats
Units va aprovar la creació de la Xarxa Nacional per a la
Investigació i Educació (NREN), i va estendre els serveis a tots
els nivells de l'ensenyament.
El mateix any també
es va permetre l'accés a Internet al sector privat a través de
connexions alternatives a la xarxa que era subvencionada per diner
públic. Les empreses multinacionals van començar a aprofitar
aquest servei que els permetia reduir costos quan es comunicaven
amb les seves delegacions escampades per tot el món.
Internet ja s'havia
consolidat com una xarxa internacional d'ordenadors gràcies al
protocol de comunicacions anomenat TCP-IP. Aquest protocol és el
que s'encarrega de crear i administrar les dades que circularan
d'un ordinador a un altre. El TCP-IP ha estat l'element tècnic
que ha permès el creixement exponencial d'Internet sense que
s'hagi col·lapsat tota la xarxa de comunicacions. És la solució
que fa que Internet funcioni fins i tot si en queda una part fora
de servei. De totes maneres, i arran de nivell de creixement que
està assolint Internet, els organismes tècnics de la xarxa estan
estudiant els nous sistemes per evitar que l'assignació d'adreces
IP pugui arribar a quedar col·lapsada.
La popularització
definitiva d'Internet ha arribat amb la World Wide Web (WWW). Es
tracta d'una creació europea fruit del treball de Tim Berners-Lee
i Robert Caillau que el 1989 treballaven conjuntament des del
Centre Europeu de Física de Partícules (CERN), a Ginebra.
L'objectiu dels
creadors de la web era aconseguir una eina de treball que permetés
crear i llegir textos a través d'una xarxa que ja intercomunicava
a tots els científics del món. La web, basada en el concepte de
l'hipertext, ha estat un suport excel·lent per l'entrada de les
anomenades aplicacions multimedia a les comunicacions telemàtiques.
Les paraules marcades amb hipertext porten associada una adreça
d'un altre document, al mateix ordinador o en una màquina a
l'altre punta del món, amb més informació. El ratolí de
l'ordinador és la principal eina de recerca d'informació. La
creació de la web dona llum i colors a Internet ja que amb
fotografies i gràfics els arxius de text són molt més vistosos.
Internet a Catalunya
A l'Estat Espanyol
alguns científics van començar a utilitzar les seves connexions
a la xarxa als inicis dels anys 80. Encara no hi havia connexió a
Internet, es treballava amb els protocols OSI i altres i
s'intercanviava amb aquesta xarxa el correu electrònic utilitzant
passarel·les (gateways). Els módems d'aquella època permetien
comunicacions a 1.200 baudis per segon.
El Plan Nacional de
Investigación y Desarrollo va posar en funcionament l'any 1988 el
programa IRIS (Interconexion de Recursos Informaticos), per a
crear una xarxa espanyola de suport a la recerca. Aquest projecte
ha arribat fins avui amb el nom de Red Iris i és l'accés que ha
permès a totes les universitats i centres de recerca catalans.
Catalunya ha estat
capdavantera a l'Estat espanyol en l'accés i la promoció de les
xarxes. La Universitat Politècnica de Catalunya ha desenvolupat
una tasca molt important de recerca i de difusió. Abans de
l'arribada d'Internet i la web, Catalunya, conjuntament amb les
Illes i València, va ser una de les zones on més es van
desenvolupar les anomenades BBS (Butlletin Board System).
En aquesta època
l'empresa Servicom va començar a marcar el camí entre les
empreses que després van oferir l'accés a Internet. La BBS de
Servicom, va crear el primer servei on-line per les seus abonats.
El mes de novembre de 1994 el Periódico de Catalunya va ser el
primer diari espanyol que creava una edició digital de la seva
edició de paper. Uns mesos mes tard l'Avuí va ser el primer en
disposar d'una web a Internet. Durant uns mesos Barcelona va ser
la ciutat del món amb més edicions de diaris a Internet.
Alguns científics
ja portaven anys connectats a la xarxa i algunes universitats ja
oferien serveis força complets a la web de la Universitat Jaume I
de Castelló que posteriorment va crear el buscador "Donde".
De totes maneres no va ser fins l'arribada de La Infopista que va
crear-se un producte pensat pel nou usuari que es començava a
moure per Internet. Des d'un principi aquest projecte tenia la
voluntat d'adreçar-se a la nova comunitat internauta que naixia
amb l'objectiu de configurar-se com un mitjà de comunicació
electrònic.
El barri català d'Internet:
La Infopista i VilaWeb
La Infopista es va
posar en marxa el maig de 1995. La van crear els periodistes
Vicent Partal i Assumpció Maresma. Aleshores Internet semblava un
reducte reservar tècnics en informàtica i científics dedicats a
recerques i intercanvis internacionals. La infopista va néixer
com un projecte periodístic i mica en mica s'ha anat configurant
per aconseguir-ho.
Partal, Maresma i
Associats van considerar que en el complex entramat d'Internet
calia especialitzar-se i va buscar el seu espai a partir del fet
lingüístic però sense limitacions territorials perquè la xarxa
els permetia ser oberts a tot el planeta. El primer pas va ser
crear un directori de tots els recursos que hi havia a la web
entorn al català i els Països Catalans, fossin escrits en català
o qualsevol altra llengua.
El 40 per cent dels
primers usuaris de la Infopista ho feien des de l'estranger,
fonamentalment des dels Estats Units, però també el Japó, Austràlia
o Amèrica Llatina, indrets on la xarxa ja s'havia desenvolupat
abans. Durant els primers mesos de la Infopista Vicent Partal
celebrava amb entusiasme aconseguir un centenar de visites diàries
a la pàgina principal del seu directori. Actualment, dos anys més
tard, tota l'estructura de VilaWeb supera els tres mil accessos
diaris a la seva portada.
Just un any després
de la seva creació La Infopista es va convertir en VilaWeb.
L'infopista catalana havia aconseguit un nombre elevat d'usuaris
fidels i amb molts elements en comú. VilaWeb és des del maig de
1996 l'entorn on creix el barri català d'Internet amb l'objectiu
de consolidar el que s'anomena una "comunitat digital".
Aquest nou concepte es fa servir per definir grups d'internautes
que es comuniquen, relacionen i treballen a través d'Internet.
La posada en marxa
de les VilaWebs locals, juny de 1997, ha permès refermar aquesta
idea de "comunitat al lligar-la al fet territorial de cada
nova VilaWeb és manté i s'accentuen els aspectes locals.
D'alguna manera no n'hi ha prou en ser una "comunitat
digital" i intangible i s'accentuen els elements presencials
o físics comuns, en aquest cas el fet geogràfic i d'identificació
amb un municipi.
VilaWeb ha buscat
nous sistemes per presentar la informació. Cada setmana a través
de l'IRC (Internet Relay Chat) els internautes poden preguntar
directament en una mena de taula rodona a personalitats polítiques,
famosos de la cultura o esportistes reconeguts. VilaWeb també
manté un servei de notícies que s'actualitza constantment i un
sistema de fòrums organitzats temàticament que permet els debats
oberts.
Vicent Partal,
director de VilaWeb, considera que el seu projecte encara no esta
tancat i continua evolucionant "ara l'objectiu és convertir
vilaweb en un mitjà informatiu que respongui al que exigeix
aquesta nova comunitat que hem aconseguit crear. Ha de ser un
mitja nou que aprofiti els recursos i les possibilitats que
ofereix Internet".
A Internet no calen
grans inversions per tirar endavant un mitjà de comunicació, i
la prova es que dos periodistes amb pocs recursos econòmics han
estat els protagonistes d'un fet que ha esdevingut clau a l'Inici
de la Internet catalana.
Mentre la Infopista
creixia i ens convertia en VilaWeb apareixien molt més recursos i
serveis a Internet. En aquests temps s'han creat nous directors
generals catalans com és el cas LincaWeb, dedicat a la llengua
catalana, o Catalunya Web a Web que ha indexat totes les webs de
municipis i ajuntaments catalans.
També s'ha
millorat i incrementat el nivell de la informació que donen
institucions i empreses. Són webs de referència les pàgines i
els serveis que donen Ajuntament de Barcelona i el servei Gencat
de la Generalitat de Catalunya.
Paral·lelament
s'han multiplicat com bolets les anomenades webs personals un
fenomen nou i estretament lligat al progressiu accés de la
societat civil a Internet. Els usuaris un cop han perdut la por a
la xarxa, s'hi comencen a moure amb comoditat, se n'adonen que
ells mateixos poden ser creadors de continguts.
Les pàgines
personals són un mar de sorpreses d'informació alternativa i
capacitat tècnica i creativa. No hi falten els reculls de
fotografies familiars o de les dèries més estranyes i els col·leccionismes
més variats.
A la xarxa hi ha
diversos projectes en marxa per donar espai gratuït a tots
aquells internautes que volen tenir el seu espai digital. Un del més
coneguts és Geocities que darrerament ha arribat a censar un milió
de ciutadans virtuals. Aquests espais intenten reproduir
l'estructura de grans ciutats on tothom té la seva casa.
Les últimes tecnologies
Estats Units
continua marcant el camí de la innovació tècnica a Internet. De
totes maneres la mateixa xarxa permet que el retard de difusió
d'aquests avanços tecnològics sigui mínim entre la presentació
d'un nou producte o una nova aplicació fins que comença a
experimentar-se. Això no deixa de banda que Europa sigui sobretot
consumidora de tecnologia i programari produïts als Estats Units.
Malgrat algun
intent europeu de trencar aquesta inèrcia els Estats Units i
Canadà són el punt de referència en el desenvolupament tècnic
d'Internet. L'alternativa per trencar o contestar aquesta dinàmica,
si es dona per perduda la batalla tecnològica, és intentar
treballar amb les idees per ser creadors de continguts. Un
objectiu gens fàcil i que intenten impulsar els organismes
comunitaris.
El sons a la web
L'evolució tecnològica
d'Internet es segueix molt atentament des de Catalunya. La
incorporació de l'àudio i el vídeo a la web han estat
aplicacions recents i que empreses catalanes han incorporat
immediatament. Catalunya Ràdio va ser una de les primeres
emissores en emetre so en directe a través d'Internet. Actualment
emeten en directe les quatre emissores de la Corporació Catalana
de Radiodifusió. Segre Ràdio ha estat la primera que ha emès en
estèreo i les emissions de COM-Ràdio i Ràdio Vilafranca també
poden seguir-se les vint-i-quatre hores del dia en directe a través
d'Internet.
La ràdio via
Internet ha fet oblidar, d'un dia per l'altre, la batalla legal
entre la Generalitat i el govern de l'estat per les emissions
d'Ona Mitjana. Ara a través d'Internet no cal ni demanar llicència
per crear un canal que emet les vint-i-quatre hores del dia i que
pot escoltar-se en qualsevol lloc del món on arribi el telèfon.
La imatge a la web
L'entrada del vídeo
en temps real a Internet ha estat l’últim pas de la integració
dels antics mitjans de comunicació. Les transmissions de vídeo
encara no tenen la mateixa qualitat d'imatge que la televisió però
la millora és impressionant en cada nova versió dels diferents
programaris (RealVideo, Vivo, VDO...).
L'empresa
barcelonina Lavínia TV ha estat pionera en aquest camp i ha creat
la primera televisió europea que només emet per Internet. Mediàpolis
TV va iniciar la seva programació el maig de 1997 i ofereix notícies
i reportatges de cultura, tecnologia, videoclips musicals... Mediàpolis
TV parteix del concepte de televisió clàssica però incorpora
noves propostes com el fet de poder escollir els programes a la
carta o poder buscar a la web informació complementaria de les
notícies que ofereix.
Amb aquesta
voluntat d'experimentar Lavínia TV també ha impulsat Mediàpolis-Arenys,
la primera televisió local catalana que emet per Internet.
L'experiència de Mediàpolis-Arenys aporta novetats respecte al
primer projecte de Mediàpolis TV. Aquesta televisió local resol
diversos intents infructuosos d'impulsar una televisió local en
un municipi petit (Arenys de Mar, 11.000 habitants). Mediàpolis-Arenys
no es planteja només ser una televisió que ofereix reportatges
d'actualitat sinó que aprofita el seu sistema d'emissió d'àudio
i vídeo per separat per fer les funcions de televisió o ràdio
clàssiques segons ho requereixi el seguiment informatiu d'un
tema.
La possibilitat de
deixar en arxius les imatges i els sons permet anar creant una
base documental de gran interès i accessible a qualsevol hora i
des de qualsevol punt.
L'emissió de vídeo
per Internet és un dels camps en els quals s'hi estan dedicant més
reforços i on també hi ha més interès dels grans grups de
comunicació. Les aliances, una de les claus del creixement
d'Internet, són a l'ordre del dia. En aquest cas es tracta
d'acords entre grups televisius (NBC, CNN, ABC...) amb companyies
informàtiques (Microsoft, RealNetworks, Vivo...). El control de
la informació a Internet està generant grans batalles
empresarials, algunes encobertes i d'altres subterrànies. Els
grans grups econòmics es juguen i disputen a Internet el
prestigi, els seus futurs mercats de comerç electrònic i
sobretot el control de la informació i els beneficies que ha de
donar la seva compra i venda en una nova societat on la informació
serà el valor més preuat.
El correu electrònic
Els serveis basats
en el correu electrònic són els que tenen un us més important
dins d'Internet. El correu electrònic (e-mail) és la clau
d'aquests altres serveis de missatgeria que s'agrupen entorn als
anomenats Grups de noticies o discussió (newsgroups) i les
llistes de correu
L'e-mail és el
sistema més popular i més senzill d'utilitzar. A partir d'una
adreça (diputació@diba.es), formada per nom i un domini
identificat prèviament dins d'Internet, qualsevol missatge llençat
a la xarxa troba el seu destinatari entre els seixanta milions
d'usuaris.
La bústia electrònica
està situada a l'ordinador del nostre proveïdor de serveis
d'Internet (ISP) i per tant per poder llegir el correu electrònic
cal connectar-se i recollir els missatges. La bústia es oberta
les vint-i-quatre hores del dia esperant correu i no obliga a
estar connectat constantment. El cost d'enviar o rebre un correu
electrònic es mínim i té tarifa única per qualsevol destinació
del món.
Hi ha programes
dedicats específicament a la gestió del correu electrònic (Eudora,
Pegasus,...) i les ultimes versions dels principals navegadors (Netscape
i Internet Explorer) porten els programes d'e-mail incorporats (Netscape
Mail i Internet Mail)
A partir de
l'e-mail es poden accedir altres serveis d'Internet. En aquests
altres casos la variant es que el mateix missatge pot arribar a
moltes persones simultàniament. Es tracta de les Llistes de
Correu i els Grups de Notícies (Newsgroups) o Fòrums de
discurssió.
Les Llistes de
Correu són sistemes que reenvien els correus electrònics a tot
un seguit d'adreces d'usuaris d'Internet que prèviament s'hi han
donat d'alta. Les llistes de correu es creen per intensos temàtics
i poden tenir centenars de subscrits. Hi ha diversos programaris (Listserv,
Majordomo...) que fan funcionar les llistes i segons cada cas hi
ha ordres i normes diferents d'accés. El primer missatge que es
rep al entrar a una llista explica tots els comandaments de gestió
i cal guardar-lo per poder donar-se de baixa. Abans de fer l'alta
cal tenir clar que hi ha llistes que tenen molta activitat fàcilment
poden generar algunes dotzenes d'emails diaris.
L'exemple més
senzill per explicar que són els Grups de Notícies (Newsgroups)
és el d’una cartellera on tothom i penja el seu missatge. Els
destinataris són tothom qui s’interessen pel títol d’aquell
grup de notícies i llegeixin els textos que hi ha penjats.
A inicis de 1996 hi
havia uns deu mil grups de noticies a la xarxa Usenet. A finals
del 1997 hi ha més de 22.000 grups. Les temàtiques són molt
variades i arriben a uns nivells d’especialització altíssims.
Els grups estan
classificats a partir d’abreviatures i s’organitzen en forma
d’arbre. Per exemple: soc.culture.catalana tracta temes socials
i culturals catalans. Gran part de la polèmica sobre la
pornografia a Internet s’ha generat a partir dels newsgroups.
La web i els navegadors
El word Wide Web (www)
és el sistema més popular d’accés a la informació
d’Internet. Gràcies a l’hipertext i només clicar damunt
d’una paraula, entrem en una teranyina d’enllaços que ens
porten d’un a un altre ordinador, d’una punta a l’altre del
món. L’hipertext és sobretot intuïtiu i àgil. No cal fer us
del teclat i només cal saber triar enmig dels allaus
d’informació que ens arriben a la pantalla de l’ordinador.
Per aquest mar
d’informació es navega amb una programes anomenats navegadors (Netscape
Navigator o Comunicator i Internet Explorer són els més populars
d’una llista molt llarga). Actualment les últimes versions dels
navegadors més populars porten incorporats els programes
d’e-mail i el lector de news.
La definició de
World Wide Web o abreuja web té més d’un significat. La
mateixa paraula significa el concepte o el sistema però també es
parla de pàgina web com un conjunt de pàgines webs.
L’internauta fàcilment es familiaritzarà amb la paraula i
sense més la fa servir amb tota propietat.
Els buscadors o
indexadors són els sistemes més recorreguts per buscar i trobar
informació a dins de la web. Els principals buscadors mundials (Yahoo!,
Altavista, Excite...) tenen sistemes de bases de dades que
permeten fer-los una pregunta i aconseguir una o centenars de
respostes segons el cas.
Altres serveis de recerca
d’informació
La World Wide Web
és un dels anomenats serveis de recerca d’informació
d’Internet però també n’hi ha d’altres: gopher, wais,
Telnet i finger.
El Gopher va ser el
percussor de la web. Es tracta d’un senzill sistema
d’empaquetament d’informació organitzada jeràrquicament en
forma de directoris, subdirectoris i carpetes. Quan es consulta un
servidor de gopher s’hi navega d’una manera semblant al
sistema d’arxius de l’explorador de Windows.
El gopher el van
crear a la Universitat de Minnesota (EUA) i el seu nom li dona un
esquirol que viu als prats dels campus universitaris. Aquest
sistema es va considerar molt innovador i pràctic però la web
l’ha arraconat i en molts caos l’ha substituït. Encara
funciona el servidor gopher de la Universitat Jaume I de Castelló
(gopher.uji.es).
Telnet és un
protocol que permet connectar-se a ordinadors remots i fer-los
funcionar com si fossin la màquina pròpia. S’acostuma a fer
servir per executar programes a través ordinadors més potents o
consultar bases de dades (el cas, fins fa unes setmanes, del catàleg
de la xarxa de biblioteques de la Diputació de Barcelona. Ara
s’ha actualitzat i pot consultar-se, més fàcilment, a partir
de la mateixa web). Permet que hi hagi varies persones simultàniament
treballant en un mateix ordinador i, sobretot, estalvia el desplaçament.
Els Serveis de Transferència
d’Arxius
Un FTP (File
Transfer Protocol) és una aplicació que permet intercanviar
arxius. El procés és bidireccional i quan es connecta a un
servidor de FTP poden agafar-se o deixar-se els arxius. Quan es
tracta de recollir informació cal saber si el servidor és
d’accés públic o cal donar una contrasenya. En molts casos els
arxius que poden recollir-se són comprimits i cal conèixer prèviament
la informació que contenen. L’FTP es col·loquen les noves pàgines
web amb els gràfics i altres arxius corresponents a dins de
l’escultura del servidor.
Archie és
un sistema de recerca que permet localitzar fitxers i directoris
entre els milers de servidors FTP anònims. La consulta s’ha de
fer mitjançant Telnet buscant una base de dades que sol·liciten
informació molt precisa.
Aquestes funcions
han estat assumides per bases de dades consultables des de la web.
Amb el navegador la consulta és força més ràpida i les últimes
versions permeten fer FTP des del mateix programari. De totes
maneres la web, a vegades, no té totes les respostes i cal recórrer
a l’Archie.
El xat i els sistemes de
conversa
El Xat o IRC (Internet
Relay Chat) és el principal servei de comunicació i conversa
personal a través d’Internet. Amb la progressiva incorporació
de la multimedia al parc d’ordinadors també hi ha noves
possibilitats tècnicament més completes: la telefonia per
Internet (Internet Phone) i la videoconferència (Cu-SeeMe,
Netmeeting...)
Un Xat és un
sistema que permet parlar, mitjançant text escrit, en temps real
amb altres usuaris que tenen funcionant la mateixa aplicació. Per
fer-ho cal connectar-se a un servidor d’IRC i escollir o crear
un canal a dins del qual es manté la conversa.
Hi ha servidors de
xat que s’agrupen en xarxes i això permet que hi hagi molts més
usuaris connectats simultàniament. La xarxa més popular és
Undernet que agrupa servidors de tot el món i que a les hores
punta de la nit pot arribar a tenir entre deu i quinze mil usuaris
connectats. A l’estat espanyol hi ha una xarxa anomenada IRC
Hispano que agrupa una dotzena de servidors de xat dels principals
proveïdors espanyols i convoquen fàcilment dos i tres mil
usuaris cada nit.
A través del xat
es creen autèntiques colles d’amics. Al canal #catalunya
d’undernet cada dia hi ha, durant tota la tarda i fins entrada
la matinada, un mínim de cinquanta usuaris connectats. En molts
casos els ‘ircaries’ mantenen varies converses alhora per més
d’un canal. Aquests canals més massius fan trobades periòdiques
amb sopars que acaben essent multitudinaris.
Amb objectius més
definits hi ha propostes de xats moderats i temàtiques concretes.
VilaWeb ha creat a través del seu servidor d’IRC diferents
espais de discurssió sobre temes específics: ensenyament,
ecologia, internet... Es especialment seguida la convocatòria de
cada dimecres on hi ha un convidat més o menys conegut i popular
que molt sovint té d’aquesta manera el seu primer contacte amb
Internet. La intervenció de Jordi Pujol, al xat de VilaWeb, va
convocar tres-cents internautes que van poder parlar directament
al president de la Generalitat.
BTV, la televisió
local de Barcelona, emet en directe, per antena, els xats que
organitza setmanalment, a continuació d’un debat televisiu.
D’aquesta manera, els telespectadors poden seguir, des de casa
seva, la discussió sense necessitat d’estar connectats a
Internet.
El programa
‘conectados’ de la COPE de Barcelona, especialitzat en informàtica,
multimedia i comunicacions ha transmès els continguts de la seva
tertúlia a través del xat des d’on es rebien i responien, en
directe, les preguntes dels oients.
Els sistemes de
conversa a través d’Internet són l’última innovació tecnològica.
Requereixen un programa específic (Internet Phone de Vocaltec,
NetPhone, WebPhone o els omnipresents Netscape Confernce in
NetMetting de Microsoft) i un ordinador amb configuració
multimedia (tarja de so i micròfon). El nivell de la qualitat de
la transmissió de veu és molt bo.
Alguns d’aquests
programes també permeten la transmissió d’imatge i mantenir
una videoconferència. Hi ha un programari específic dedicat a
aquest camp anomenat CuSeeme. La qualitat d’aquest sistema depèn
molt de l’estat de la xarxa i que es pugui mantenir l’amplada
suficient de transmissió que exigeix l’ús d’àudio i vídeo
simultàniament.
En els casos aquest
sistema de conversa és un alternativa molt més econòmica als
sistemes de telefonia clàssica i, sobretot, a la videoconferència
via satèl·lit o amb línies dedicades.
FAQs: les preguntes més
freqüents
Amb les inicials
FAQ (Frequently Asked Questions) es recullen per tot internet les
preguntes més freqüents que es fan els inernautes. És a dir,
aquells temes que repetidament apareixen i es plantegen al voler
descobrir els secrets de la xarxa. Hem respost algunes
d’aquestes possibles FAQ:
Què és la
interactivitat multimedia? Quina informació es pot trobar a
Internet? Internet és un mitjà de comunicació? Quants
ordinadors hi ha Internet i Internet és segura? Què és el comerç
electrònic? Què és delicte a Internet?
Què és la interactivitat?
Potser la principal
característica d’Internet és que no és un mitjà passiu: el
correu electrònic, els fòrums de discussió i nombroses
aplicacions associades a la web permet a tots els usuaris
dialogar, fer-se escoltar i fins i tot crear informació.
L’hipertext és un altre element que permet al lector-usuari
escollir cap on vol adreçar la seva recerca o selecció
d’informació.
Internet també és
l’únic mitjà amb vocació d’exhaustivitat, per la capacitat
d’emmagatzemar que permet la digitalització i els enllaços de
la web. Des de qualsevol punt podem tenir accés a volums immensos
d’informació, d’arxius i de documents sobre un fet concret.
Ningú no podrà trobar-ho tot, però amb una mica de paciència
tothom pot trobar el que busca.
Internet és també
un mitjà perdurable. Res es perd. Tot el que es pot trobar pot
guardar-se, d’aquí a un any, deu o cent serà perfectament
accessible.
Internet permet la
legislació d’imatge i so, com la televisió, dels textos i gràfics
com als diaris i revistes, i a més a més permet moure’s amb
total interactivitat. És el mitjà a la carta.
El "lector
d’Internet" té més possibilitats de personalitzar els
temes que vol trobar, d’aprofundir en aquells temes que més
l’interessen. És molt senzill deixar un comentari a l’autor
d’un article, pot costar menys de 30 segons. Es pot preguntar el
que no ha quedat clar d’un reportatge, felicitar o criticar al
qui l’ha escrit, ampliar la informació o suggerir nous temes.
Aquesta és la gran novetat.
Què és pot trobar a
Internet?
A Internet es pot
trobar de tot. Una juguesca consisteix en pensar temes suficient
complicats per encarregar que els busqui algun dels robots de
recerca que funcionen a Internet. Sistemes tan senzills
d’utilitzar com Altavista, Infoseek o Yahoo!, que ho
classifiquen tot, són normalment imbatibles i repassen milions de
documents en menys de 15 segons.
Si en els primers
temps dominaven els continguts tècnics o de qüestions
relacionades amb la informàtica, ara això ha canviat. La xarxa
és la vertadera enciclopèdia universal. Sobretot d’ençà que
l’Enciclopèdia Britànica ha creat la Britànica Internet Guide
i ofereix una web amb més de 65.000 entrades de recursos de la pròpia
Internet. Els continguts de l’Enciclopèdia Britànica també són
consultables, encara que amb subscripció o d’una forma
restringida pels no subscrits. A Catalunya, un projecte molt més
modest permet consultar l’Enciclopèdia Catalana a través de
VilaWeb.
Internet és un mitjà de
comunicació?
Internet està fent
trontollar molts dels plantejaments que s’han fet servir per
analitzar els mitjans de comunicació durant els darrers cinquanta
anys. Es tracta d’un canal que permet la distribució de
continguts de tota mena, siguin o no periodístics. Poc a poc
s’està convertint en un nou mitjà, amb capacitat de seguir
l’actualitat com poden fer-ho la premsa, la ràdio o la televisió
i incorpora altres possibilitats que el fan molt més atractiu.
En un primer període
han estat els tècnics els qui han dominat la xarxa i els
productes realment periodístics han estat molt pocs. Aquesta tendència
ha anat canviant i progressivament es van obrint noves finestres
informatives.
En la majoria de
casos la premsa, la ràdio i la televisió han repetit pel canal
Internet els seus continguts, sense fer-ne adaptacions
significatives. Els primers passos a Internet de grans capçaleres,
sobretot de diaris, ha estat descarregar a la xarxa el treball
diari de la redacció només fent l’obligada conversió tècnica.
Normalment s’ofereixen gratuïtament i busquen experimentar i
posicionar l’empresa per no quedar al marge d’Internet.
Actualment a Internet es pot accedir a milers de diaris ràdios
"on line".
Però a més de
reproduir els mitjans tradicionals, Internet dóna peu formats híbrids,
i a assaig d’allò que probablement seran els mitjans propis de
la xarxa. Aquest ja és un segon pas que obliga a dedicar-hi un
esforç concret. Es tracta de la creació de nous mitjans que
aprofitin els aspectes d’interactivitat, participació,
immediatesa i infinitat de noves propostes tecnològiques que
permet el sistema. Cada dia són més els periodistes que ja
treballen només a Internet.
Els periodistes
continuen sent necessaris, però cal que es replantegin molts
aspectes de la seva feina. Hi ha qui ha dit que els periodistes
seran els guàrdies de la informació. Com més continguts hi hagi
a Internet més caldrà que algú posi ordre en aquesta pila
d’informació en brut. La selecció l’haurà de fer algú de
prou confiança i solvència que faci la tria i la presenti
d’una forma clara i atractiva.
Quants ordinadors hi ha
Internet?
82.000.000
d’ordinadors estaran connectats a Internet a finals de l’any
1997, segons l’informe de l’empresa investigadora de mercats
Dataquests. Aquesta xifra inclou les màquines que fan de
servidors i les dels usuaris que es connecten a les xarxes.
A inicies de
l’any 1997 el nombre de servidors connectats les 24 hores del
dia, oferint informació de tots tipus, era de més de 16 milions
a tot el món, ara ja s’acosta als 20 milions. A Europa n’hi
havia una quarta part (uns quatre milions) i s l’Estat Espanyol
118.809.
Aquests servidors
estan integrats en unes 200.000 xarxes de tot tipus (públiques,
privades, universitàries, científiques, comercials, etc...). Tot
aquest immens entramat conforma Internet.
El nombre d'usuaris
que va superar els 60 milions, a finals de 1997, hi ha qui
assegura pot haver-se duplicat durant l'any 98. A l'Estat Espanyol
el nombre d'usuaris ja voreja els dos milions de persones.
És segura la xarxa ?
La privacitat de
les comunicacions i la seguretat en les transaccions econòmiques
són, actualment, les principals preocupacions d'Internet. Per una
banda hi ha en joc la intimitat dels cibernautes i per l'altra que
pugui expandir-se a través de la xarxa el comerç electrònic.
La seguretat de les
comunicacions amb sistemes d'encriptació cada cop més complexes
és una dels camps on hi estan invertint més les companyies que
veuen el potencial comercial que hi ha dins d'Internet. Els
actuals programaris que fan servir els usuaris ja incorporen unes
garanties molt altes de confidencialitat i aconseguir saltar-se
els sistemes de seguretat dels servidors només poden fer-ho
especialistes.
PGP són les
inicials de Pretty Good Privacy (PGP) un sistema d'algoritmes
d'encriptació creat per Phil Zimmermann i que s'ha demostrat com
un dels més segurs que existeixen. Encara no se li ha trobat cap
defecte i fins i tot el govern nord-americà ha intentat evitar la
seva exportació al considerar-lo un secret tecnològic. La
preocupació estatal era, sobretot, perquè les versions PGP de
Zimmermann no inclouen una porta del darrera que permeti a agències
governamentals accedir a la informació encriptada.
Es guanya diners a Internet?
A part dels
creadors i empreses dedicades al disseny i confecció de webs i
totes les empreses que ofereixen connectivitat i altres serveis de
comunicacions hi ha tot un seguit de negocis que es comencen a
generar dins d'Internet.
Una quarta part
dels serveis de la xarxa són de pagament, tot i que els més
rentables són gratuïts. La fórmula consisteix en aconseguir
moltes visites en una pàgina i col·locar-hi publicitat. Els
anuncis poden ser intel·ligents i més informatius i els
anunciants saben exactament quantes persones s'han interessat pel
producte.
Al marge de la
publicitat, el futur econòmic d'Internet és l'anomenat comerç
electrònic. La seguretat de les transaccions en la xarxa és bàsica
pel desenvolupament d'aquest tipus d'activitat comercial. Els últims
mesos han aparegut nombroses aplicacions pensades per la venda a
través d'Internet. La Caixa i el buscador espanyol Olé han creat
espais propis, amb els sistemes de seguretat necessaris, que són
la versió digital dels grans centres comercials.
Hi ha botigues
virtuals a Internet que ja són emblemàtiques. És el cas
d'Amazon el principal sistema de venda de llibres que gira milions
de dòlars anuals.
Què és delicte a Internet?
A l'Estat Espanyol
la major part dels delictes que es poden cometre per Internet van
regular-se en el nou Codi Penal. Des d'aleshores s'accepta que
sigui considerat un delicte contra la intimitat la intercepció de
correu electrònic o qualsevol altre tipus de comunicació o
document, que quedi assimilada a la violació de correspondència.
Algunes resolucions als Estats Units, malgrat la diferència de
legislacions, han exclòs aquest dret a la privacitat quan es
tracta d'un correu electrònic subministrat per l'empresa a un
treballador.
El nou Codi Penal
espanyol també tipifica els actes consistents en apoderar-se,
utilitzar, modificar, revelar, difondre o cedir dades reservades
de caràcter personal que estiguin registrades en fitxers o
qualsevol suport digital. S'inclou com un delicte l'estafa electrònica
consistent en la manipulació informàtica.
També hi ha els
delictes contra la propietat intel·lectual i en aquest camp
desapareix l'exigència de que la conducta del tipus bàsic sigui
intencionada. Amb la proliferació de les obres multimedia i
l'implementació de les xarxes aquesta protecció no afecta només
als programes d'ordinador sinó també als arxius amb imatges, gràfics,
sons, vídeo, textos, animacions...
Finalment també es
penalitza la tinença il·lícita d'útils, materials,
instruments, programes d'ordinador o aparells destinats específicament
a cometre aquests delictes. Entren dins d'aquest capítol tots els
programes i utilitats que fan servir els hakkers.
Javier Ribas,
advocat barceloní que s'ha especialitzat en dret informàtic,
destaca que "el nivell de delinqüència a Internet és molt
baix en comparació amb el volum de transaccions que s'efectuen diàriament".
Paralelament aquest
nous delictes Internet ha vist com es començaven a cometre altres
delictes convencionals, que ja eren recollits pel Codi Penal i que
ja poden ser jutjats al marge de l'entorn tecnològic que es
produeixen. En aquesta situació es troben els casos de tràfic de
pornografia amb menors detectats l'últim any.
Les Comunitats Digitals
El concepte de
comunitat digital és molt extens i ampli. Un dels principals
atractius que té, com tot Internet, és la seva definició o
justament les múltiples definicions que pot tenir. Hi ha molts
exemples de comunitat que responen a entorns professionals, geogràfics,
culturals... La comunitat digital és una paraula nova com ho és
el que vol significar un grup que viu i es relaciona a través de
les xarxes telemàtiques.
Quan es parla de
comunitats digitals sobretot s'acostumen a generar més preguntes
que respostes. Des de, perquè i com neixen i es consoliden? fins
a, quants tipus de comunitats virtuals existeixen i a quantes
comunitats pot pertànyer un mateix internauta?
Les relacions al si
d'una comunitat digital també són molt heterodoxes i varien
segons cada cas i els sistemes organitzats i que marquen
l'estructura de la comunitat. Hi ha una tipologia bastant variada
dels membres que configuren les comunitats. Una pluralitat de
ciutadans digitals que d'alguna manera es correspon a la de les
comunitats presencials. Des dels líders carismàtics, els
militants apassionats, els polemistes encarnissats, els
treballadors incansables, etc... En aquest camp relacional, i
segons les característiques pròpies de cada comunitat, també es
regulen de forma diferent les normes de comportament i l'anomenada
netiquette (l'etiqueta de la xarxa).
També és molt
variat el perquè i a quin fet o necessitat social correspon la
creació d'una comunitat digital i a vegades quina mancança o
buit social intenten resoldre.
Tinet i les xarxes cíviques
Tinet (Tarragona
InterNET) és una experiència d'accés públic a Internet a
Tarragona que va néixer amb l'objectiu de promocionar la Societat
de la Informació en les llars, empreses i entitats de la ciutat
de Tarragona i les seves comarques. L'Ajuntament de Tarragona i
altres entitats públiques i privades han donat suport a aquesta
experiència.
En una primera
fase, la principal línia d'actuació de Tinet va ser promoure la
connexió a Internet d'una manera fàcil, senzilla, molt econòmica
i fins i tot en alguns casos gratuïta. Un dels objectius inicials
era arribar a crear una freenet, una xarxa d'accés totalment
gratuït on les empreses contribueixen al seu manteniment.
Tinet va començar
a donar servei l'octubre de 1995, i abans de Nadal, uns cinc-cents
usuaris (incloent unes cent empreses i entitats) ja va s'havien
convertit en internautes. En els primers mesos de funcionament va
ser l'Ajuntament de Tarragona qui va promocionar el fons econòmic
per operar.
Immediatament el
projecte va trobar més entitats col·laboradores: la Diputació
de Tarragona, la Cambra de Comerç de Tarragona, l'Autoritat Portuària,
la Caixa de Pensions i l'Ajuntament de Tarragona. Durant l'any
1996 aquestes entitats van ser les que van finançar el
funcionament de Tinet.
S'han creat alguns
punts públics d'accés a Internet a on el ciutadà pot accedir a
les informacions municipals i de tot el sistema Tinet i navegar
per Internet. La Biblioteca Municipal ha estat de les primeres a
l'Estat en donar un accés públic i gratuït a Internet. Als
ciutadans se'ls ha ofert espai als servidors de Tinet per
allotjar-hi les seves pàgines electròniques personals. La vida
de la comunitat s'ha dinamitzat a partir de llistes de correus, fòrums
i xats.
La participació de
la Cambra de Comerç ha estat important per poder arribar a les
empreses. Això és particularment important per les petites i
mitjanes empreses que, en general, tenen un gran desconeixement
d'unes tecnologies que poden tenir un gran impacte en la seva
activitat.
Un aspecte
important d'aquesta revolució digital és la seva incidència
social. Molts ciutadans han ofert la seva col·laboració pel
desenvolupament de Tinet. A l'entusiasme inicial per l'accés fàcil
a les xarxes li ha seguit un continuat interès pels nous
desenvolupaments i serveis que els propis usuaris suggereixen. Per
altra banda l'administració troba en aquest espai un nou canal
per arribar als ciutadans.
A finals de l'any
1997 hi havia al voltant de 5.500 tinetaries connectats, dels
quals uns 350 són empreses i uns 250 són entitats. El pressupost
de la Fundació Ciutat de Tarragona que és qui administra Tinet
és d'uns 60 milions de pessetes anuals, dels quals uns 40 milions
són de Tinet.
Tinet ha consolidat
la seva estructura i en aquests moments té contractades dues
persones a temps complet dedicades exclusivament al seu
funcionament. Per l'any 98 es previs que s'hi incorporin tres
becaris universitaris a mitja jornada.
BCNet
BCNet (Barcelona
Xarxa Ciutadana, Barcelona Cívic Network) és la xarxa creada per
a facilitar la participació activa a Internet als ciutadans de
Barcelona. Ha estat impulsada per persones i entitats agrupades
entorn a Pangea i diversos projectes vinculats a la Universitat
Politècnica de Catalunya. Es va presentar en societat amb
l'apadrinament de l'Ajuntament de Barcelona i ha començat a
treballar en diversos programes de promoció de les xarxes als
districtes de la ciutat.
BCNet intenta
oferir aquells recursos de les xarxes electròniques que permetin
un benefici social, econòmic, educatiu, cultural, i cívic al
ciutadà de Barcelona.
Els objectius de BCNet:
l’ideari d’una xarxa cívica
-
Millorar la
qualitat de vida dels ciutadans utilitzant la comunicació
digital tan local com global per tal de fomentar la
creativitat i dinamisme de la societat civil.
-
Mantenir el
sistema d’accés i materials més estesos i econòmics per
als ciutadans de Barcelona i la seva àrea metropolitana.
-
Cridar
l’atenció als ciutadans de les avantatges, les
possibilitats i també les limitacions d’aquestes xarxes.
-
Ampliar la
formació del ciutadà sobre l’ús apropiat d’aquestes
tecnologies.
-
Fomentar la
creació de nous serveis de valor afegit en aquestes xarxes
per tal de promoure la creació de nous llocs de treball i
noves oportunitats de negoci a la ciutat.
Les comunitats virtuals
professionals
Les comunitats
virtuals també s’han configurat en els entorns professionals.
En aquests casos el punt d’unió és la feina i els interessos
comuns que creen les pròpies especialitats professionals. A
Catalunya alguns col·legis com els metges, els economistes o els
advocats estan impulsant espais virtuals de gran interès pels
seus membres.
Aquestes comunitats
virtuals professionals han nascut arran de l’interès de les
mateixes organitzacions per dotar als seus membres de les eines
d’accés de la nova Societat de la Informació.
En la majoria de
casos els primers passos han estat senzills: donar connexió a
Internet i facilitar els l’aprenentatge i els coneixements bàsics
per la recerca i l’intercanvi d’informació.
ICTnet: la comunitat dels
professionals
El tret més específic
d’ITCnet es la seva configuració com espai de comunicació i
informació per un sector molt concret: els professionals. Segons
els seus promotors "és una comunitat que creix, canvia i es
modifica, una comunitat dinàmica on poden aparèixer nous espais
de debat i discurssió en forma de noves comunitats temàtiques".
ICTnet està
auspiciada per l’Institut Català de Tecnologia i té al darrera
aquest organisme i tota la seva infrastructura i la dels col·legis
professionals que li donen suport. Dona connectivitat a més de
2.500 professionals però el nombre de comunitat ICTnet és molt més
gran ja que uns 3.000 professionals d’Espanya i Amèrica Llatina
utilitzen llistes de distribució per correu electrònic que
promou ICTnet.
Serveis de valor
afegit:
Serveis
Empresarials: Serveis d’informació que permeten accedir tant a
base de dades com a serveis de consulta on-line relacionats amb la
tecnologia.
-
La Borsa de
Treball permet facilitar el contacte entre persones i empreses
per a cobrir les seves necessitats laborals
-
Fonts de finançament:
ofereix informació d’ajuts i subvencions existents per a
l’empresa, en els àmbits territorials de Catalunya i
Espanya
-
Navegador
tecnològic: és un directori dels principals recursos
relacionats amb la tecnologia que es poden trobar a Internet.
No està fet amb un criteri exhaustiu sinó selectiu, de tal
manera que tots els recursos d’informació que apareixen han
estat analitzats i seleccionats per un grup d’experts en el
tractament de la informació, la documentació i la
tecnologia.
-
DL – Compendi
de disposicions legals: Proporciona informació permanent i
actualitzada sobre les disposicions legals que apareixen al
BOE, al Diari Oficial de la CE i als Butlletins Oficials de
les Comunitats Autònomes.
-
NT – Compendi
de Normes Tècniques: ofereix informació que soluciona a la
vegada la dificultat i la complexitat que suposa tenir totes
les normes que es publiquen regularment als països
comunitaris, Estats Units i pels organismes Internacionals
-
Notícies:
selecció d’articles publicats a revistes especialitzades o
elaborades pel propi ICT sobre temes tecnològics d’interès
general.
-
Newsletter
‘Ictnet-Novetats’ es tracta d’un ‘newsletter’ tecnològic
per als professionals que s’edita setmanalment i que es
distribueix gratuïtament a Internet, a través d’e-mail o a
la web.
-
Curs on-line:
un curs a la mateixa xarxa per aprendre a navegar i a
utilitzar els principals serveis que ofereix Internet.
Comunitats
Virtuals: espais de relació dels professionals que es reuneixen a
ICTnet. Cada comunitat està formada i disposa dels següents
serveis.
-
Fòrums on
discutir, compartir i enriquir coneixements.
-
Llistes de
distribució per e-mail.
-
Xats, converses
on-line en temps real.
-
Llibreries
d’informació classificada (arxius, recursos, programari...)
-
El Newsletters
Tecnològic de la comunitat. Cada comunitat té un butlletí
temàtic d’informació, amb recursos d’interès pels
professionals...S’editen setmanalment.
Les comunitats
s’han estructurat segons temes:
Infoville: la Villena
digital
El projecte
Infoville es va posar en marxa a inicis de l’any 97 a partir de
la voluntat de la Generalitat Valenciana d’impulsar la
competitivitat mitjançant l’extensió progressiva de la
Sociedad de la Información al País Valencià. La primera experiència
s’ha fet a Villena, una ciutat de 32.000 habitants situada a la
comarca alacantina de l’Alt Vinalopó.
D’un dia per
l’altre 1.000 famílies de Villena han entrat de ple a la
Societat de la Informació (OVSI) es qui impulsa el projecte.
Infoville ha facilitat ordinadors i accés telemàtic a tothom qui
ho ha desitjat.
Hi ha hagut 1.500
peticions d’equips multimedia (IBM Pentium 100) amb accés via
XDSI. Les condicions econòmiques per la compra d’aquests
ordinadors eren molt interessants pel ciutadà ja que han hagut de
pagar només el 30% del seu valor real al mercat.
En aquesta primera
fase d’implantació també s’han fet cursos de formació i us
dels programari a l’Aula Infoville, probablement l’únic espai
de tot aquest projecte que els ciutadans han pogut veure i tocar.
Paral·lelament a
facilitar la connexió s’ha anat incorporant continguts i
serveis a l’espai digital d’Infoville. Un dels objectius
principals del projecte es que siguin els mateixos organismes,
entitats i persones qui construeixin, mantinguin i facin servir
els serveis i la informació que dona Infoville. És un procés
que trigarà uns mesos i sobretot que anirà lligat al progressiu
canvi d’hàbits que acceptin fer els ciutadans.
Els
‘infovillencs’ poden demanar informació i presentar diversos
tipus d’instàncies i sol·licituds a l’Ajuntament. Poden recórrer
als serveis sanitaris. Consultar notes i demanar certificats
escolars als serveis d’ensenyament. Comprar una trentena
d’establiments de Villena i esperar que arribi la comanda a casa
o passar-la a recollir pel taulell de la botiga...
Molts d’aquests
serveis ja són habituals a través d’Internet però
l’atractiu de Villena és que aquí es poden veure funcionar
simultàniament i amb un gran nombre d’usuaris. També poden
valorar-se les necessitats reals i efectivitat d’aquestes noves
propostes digitals i com s’interrelacionen i adapten amb els
sistemes tradicionals.
La posada en marxa
d’Infoville no ja estat aliena a polèmiques. Les
administracions i empreses que promouen el projecte estan molt
satisfetes dels resultats inicials. De totes maneres hi ha hagut
veus discordants que consideren que ha estat una inversió
desmesurada i sense uns resultats clars.
A Infoville encara
li falta una mica de rodatge i sobretot que compleixi les
expectatives que s’hi ha creat. Els serveis d’informació
municipals no estan suficientment actualitzats i, apart dels
serveis de finestreta d’atenció al públic, no tenen un servei
d’informació estable. El butlletí intern d’informació del
projecte Infoville no s’ha actualitzat des de fa més de mig
any.
L’accés a
Infoville no es fàcil. La mateixa adreça és complicada
d’escriure però fins i tot costa trobar-la des dels buscadors més
avançats on ningú s’ha encarregat de donar d’alta un dels
projectes digitals més publicats. Malgrat tot Infoville només
acaba de començar.
La Generalitat
Valenciana preveu estendre l’experiència a Vall d’Uixó,
Catarroja i Torrevella. També s’impulsen projectes paral·lels
com InfoCampus que pretén, en un treball conjunt amb la
Universidad Miguel Hernández, la creació d’un "Campus
Virtual" que fomenti la relació dels estudiants amb la
universitat i el seu entorn mitjançant les xarxes i les últimes
tecnologies. Els estudiants podran disposar, via telemàtica, dels
serveis administratius de la universitat, relació amb el
professorat, informació de biblioteca, així altres serveis
relacionats amb el programa Infoville, com són la sanitat, banca,
comerç electrònic, oci, premsa, accés a Internet...
La Generalitat
Valenciana, a través de la Subsecretaria per la Modernització de
les Administracions Públiques, ha signat un acord amb cinc
regions europees i set municipis per desenvolupar un
Infoville-Regional.
Les ciutats
seleccionades son Meissen, a la regió de Sajònia (Alemanya), dos
ciutats turístiques, Neumarkt i Oberallgäu, a l’àrea de
Bayern, a la regió de Baviera, també a Alemanya. Les ciutats de
Shouthampton i Portsmouth al comtat anglès de Hampshire. La
població de Canavese, a l’àrea de Torino, al Piamonte i el
municipi coster de Naestved, a Dinamarca.
La Diputació de Barcelona
en línia
‘Sense
intermediaris, sense esperes, sense horaris i sense desplaçaments’
amb aquesta afirmació tant contundent la Diputació de Barcelona
promociona el seu servidor web que, recentment, ha renovat tota la
seva imatge i els serveis que ofereix.
La Diputació de
Barcelona va tenir una primera presència a Internet oferint
informació de la corporació i dels seus organismes. Els últims
mesos ha endegat un pla mes complex per crear una autèntica xarxa
que interconnecti a tots els municipis barcelonins i que sigui una
eina útil pel treball de tècnics i càrrecs electes.
L’element
principal d’aquest pla ha estat aconseguir que els 310
ajuntaments barcelonins tinguin l’equipament necessari per poder
connectar a Internet. Paral·lelament s’han actualitzat i
ampliat els serveis que es donaven des del servidor de web de la
Diputació de Barcelona. Els ajuntaments poden demanar informació
o utilitzar els serveis que els ofereix la Diputació per
trobar-la. Via e-mail es poden fixar reunions, resoldre problemes,
enviar i rebre missatges, cartes o documents.
Per aconseguir
aquest objectiu s’ha donat amb un ordinador, equipat amb módem,
als 278 ajuntaments menys de 20.000 habitants. Els ajuntaments més
grans ja es considerava que tenien l’equipament necessari per
accedir a Internet. El següent pas ha estat facilitar accés a
Internet a cada Ajuntament i dotar a tots els regidors amb
responsabilitats de govern d’una adreça de correu electrònic.
També s’ha donat e-mail als secretaris interventors i als tècnics
que participen en alguns dels programes promoguts per la Diputació.
En total s’han ofert més de dues mil adreces electròniques.
Encara que no
s’ha fet una oferta general també es previst que els
ajuntaments que ho desitgin puguin demanar espai al servidor web
de la Diputació per allotjar les planes electròniques municipals
o impulsar qualsevol projecte digital. En aquest mateix sentit el
servidor ja allotja materials d’organismes de la corporació i
s’està treballant per anar incorporant progressivament tots els
programes que impulsi o hi participi la Diputació.
Els objectius de
tot aquest procés són:
-
Facilitar
l’accés a la informació i la gestió d’accions
d’assistència, assessorament i suport de la corporació cap
els locals (dades del padró d’habitants, gestió de
tributs, assistència comptable, assessoria jurídica, xarxa
de biblioteques, bústia del consumidor)
-
Millora de la
comunicació entre els ajuntaments i la Diputació, i la dels
ajuntaments entre ells.
Els serveis que ja
ofereix la Diputació des d’Internet són:
-
Difusió de la
informació: Permet accedir i conèixer els diferents
programes que la Diputació posa a l’abast dels ajuntaments.
-
Accés remot a
ordinadors: Permet accedir a bases de dades i consultar-les,
fins i tot executar aplicacions. Consultes sobre bases de
dades: Accés a diferents bases de dades (dret local, Codi de
règim local, Diari Oficial de les Comunitats Europees...) que
la Diputació ha elaborat els darrers anys, algunes de les
quals han estat facilitades als ajuntaments en suport magnètic
però que en cas de l’accés telemàtic assegura que sempre
estiguin actualitzades.
-
Correu electrònic:
Tots els ajuntaments i tots els càrrecs electes tenen una
adreça electrònica a través de la qual poden rebre i enviar
missatges. Aquest sistema permet crear una veritable xarxa
fins a l’últim racó de l’administració municipal i fer
possible una comunicació de ‘tots amb tots’.
-
Transferència
de fitxers: L’usuari de l’Ajuntament des del ser PC, pot
‘agafar’ fitxers emmagatzemats al servidor de la Diputació.
És un sistema de gran utilitat per actualitzar informació.
-
Fòrums de
debat: Sota l’epígraf ‘Debats’ i agrupats temàticament
s’intenta fomentar la discussió de tots els temes
relacionats amb els municipis. La capacitat del sistema permet
infinitat de fòrums simultanis que poden interessar a tots
els estrats, polítics i tècnics, d’un Ajuntament.
La propera
incorporació al servidor de la Diputació serà l’Oficina de
Difusió Artística i inclourà un accés complet a totes les
seves bases de dades. Això permetrà consultar tota l’oferta
d’oci de les comarques de Barcelona i també tots els catàlegs
de les companyies de teatre, musica i dansa. Una eina que serà
indispensable per la planificació cultural.
El perfil de l’internauta
Diverses enquestes
intenten esbrinar qui són els hàbits dels internautes de
l’Estat Espanyol. Us presentem alguns d’aquests materials on
destaquen l’estudi fet per l’Ajuntament de Sabadell i les
dades de l’Eurobarometre de la Unió Europea.
Una de les
enquestes d’abast espanyol més recents destacava les següents
dades sobre el perfil de l’internauta:
-
Majoritàriament
és tracta d’un home (un 60.5% enfront a un 39.5% de dones)
-
Es connecta
indistintament des de casa seva (67.6%), la feina (45.8%) i la
universitat o centre d’estudis (25.8%)
-
Viu a les grans
ciutats
-
De mitjana edat
(37,8% de 25 a 34 anys i 24.5% de 35 a 44 anys)
-
Usuaris recents
(81.4% entre un mes i dos anys)
-
Els serveis que
fan servir són:
World Wide Web
(78.3%)
Correu electrònic
(67.8%)
Transferència de
fitxers – FTP (35.7%)
I altres com IRC,
Newsgroups i llistes de correu.
Aquest perfil és
molt semblant en les diferents enquestes publicades recentment
sobre el tipus d’internauta espanyol i només varien
lleugerament els percentatges.
El perfil de l’internauta:
enquesta de l’Ajuntament de Sabadell
Per encàrrec de
l’Ajuntament de Sabadell Demoscòpia va fer el maig de 1997 un
estudi del coneixement i utilització de les Tecnologies de la
Informació entre la població jove de Sabadell. Es van fer 620
entrevistes entre la població de 14 a 40 anys.
Els resultats
reflecteixen que la dotació audiovisual, informàtica i telefònica
de les llars sabadellenques és molt elevada. En un 99% de cases
hi ha almenys un televisor i en un 47% hi ha un ordinador. Un 24%
tenen telèfon mòbil.
Per dades
d’altres estudis se sap que Catalunya té un dels nivells
d’equipament informàtic a la llar més elevats de tot l’estat
espanyol.
Al se Sabadell un
municipi gran i molt desenvolupat els resultats més alts.
Respecte al tipus i
antiguitat dels ordinadors. Un terç (33%) dels consultats té un
ordinador força nou (Pentium). Un 20% més té un model 486 i un
11% té un 386. Només un 3% fa servir Macintosh. Els models més
nous, com el Pentium són més freqüents entre els entrevistats
amb els estatus més alts.
Aquest estatus també
es reflecteix en el nombre de perifèrics i components que tenen
els equips. També es progressivament més alt el nivell
d’equipament segons l’edat de l’entrevistat. Segons els
resultats de l’estudi un 60% tenen CD Rom, un 53% targeta de so
i un 19% tenen módem. Un 29% no tenen cap dels components
anteriors.
Pel que a l’ús
de l’ordinador un 73% dels entrevistats l’han utilitzat alguna
vegada. Les aplicacions de tractament de textos (69%) són mes
conegudes. Els jocs (53%) tenen un lloc preferent, lògic
tractant-se d’una població jove, per davant de les bases de
dades (50%), programes de càlcul (44%), gràfics (38%) i dibuix
(29%). El coneixement de les aplicacions de comunicacions i
navegació per Internet és d’un 17%.
Els programes de
comunicacions i navegació per Internet són coneguts per 25%
d’entrevistats d’estatus menys elevats i només per un 11% en
estatus més baixos.
Usos d’Internet
Del total
d’entrevistes un 89% coneix Internet i d’ells un 25% l’han
utilitzat alguna vegada, això no vol dir que siguin usuaris, ni
molt menys habituals. També els estatus marquen diferències i
els nivells més elevats han utilitzat més la xarxa (38%) que els
d’estatus més baixos (19%).
El lloc on és més
freqüent accedir a la xarxa és al centre d’estudis o a la
universitat (34%) i en segon lloc des de casa (23%).
Els serveis
d’Internet més utilitzats són:
-
World Wide Web
(51%)
-
Correu electrònic
(46%)
-
Espais de
discussió: IRC, Newsgroups (29%)
-
Transferència
de fitxers (21%)
-
Us
d’ordinadors remots: Telnet (7%)
Respecte a la freqüència
d’utilització d’Internet entre els usuaris els resultats
revelen un nivell molt alt atès que un 13% accedeixen a la xarxa
cada dia i un 39% hi accedeix cada setmana. La mitja estadística
de connexions entre els usuaris entrevistats és de 1.6 vegades
l’ultima setmana.
L’ús més freqüent
és per motius personals (34%) i en un segon lloc per raons
professionals (21%). L’ús acadèmic és d’un 16% el mateix
percentatge d’aquells que hi accedeixen per curiositat (16%).
Respecte als qui
coneixen Internet però no l’han utilitzat és perquè no els
interessa (67%) però un grup important (28%) té dues raons
principals per fer-ho: no té ordinador (22%) o és massa car
(20%).
L’enquesta també
va preguntar sobre la presència de l’Administració a Internet.
Més de la meitat d’entrevistats (53%) no van contestar i la
resta es van dividir al valorar si la representació és suficient
(27%) o insuficient (20%). Entre les demandes més freqüents
(20%) que van fer-se a l’administració és que hauria de tenir
més pàgines, més informació i més serveis. Un elevat nombre
de consultants (89%) va dir que l’Ajuntament hauria de ser
present a Internet.
El perfil de l’internauta:
L’Eurobaròmetre
L’Eurobaròmetre
és un sondeig d’opinió que regularment fa la Unió Europea. Un
estudi fet entre els mesos d’abril i juny de 1997 entre 10.000
joves, de 15 a 24 anys, de tots els estats de la Unió demostra
uns nivells molt desiguals en els usos de les tecnologies de la
informació entre els països del nord i els sud d’Europa.
Més d’un 60% de
joves dels països del centre i nord d’Europa fan servir, com a
mínim, un cop per setmana l’ordinador. Aquest percentatge baixa
a la meitat als països del sud. A l’Estat Espanyol només un
35.4% treballa o juga habitualment amb un ordinador i només el
3.2% estan connectats a Internet.
Utilització de les
Tecnologies de la Informació:
Usos un cop per
setmana.
País
|
Ordinador
|
Internet
|
Amb
CD-Rom
|
E-mail
|
Res
|
Bèlgica
|
44.4
|
4.1
|
13.2
|
2.1
|
51.1
|
Dinamarca
|
66.6
|
15.4
|
28.4
|
12.8
|
31.9
|
Alemanya
|
48.9
|
5.1
|
18.4
|
3.4
|
48.6
|
Grècia
|
19.5
|
3.3
|
7.0
|
1.7
|
77.3
|
Espanya
|
35.4
|
3.2
|
9.0
|
1.8
|
63.1
|
França
|
36.6
|
3.4
|
11.4
|
4.0
|
60.1
|
Irlanda
|
44.9
|
6.2
|
7.5
|
5.7
|
51.2
|
Itàlia
|
39.5
|
5.3
|
14.1
|
2.5
|
55.4
|
Luxemburg
|
64.0
|
14.7
|
26.7
|
10.3
|
33.6
|
Holanda
|
66.7
|
13.8
|
21.0
|
14.8
|
31.7
|
Àustria
|
56.6
|
9.9
|
13.2
|
6.7
|
42.8
|
Portugal
|
36.6
|
3.9
|
17.2
|
2.7
|
57.1
|
Finlàndia
|
61.9
|
28.3
|
22.1
|
26.1
|
33.3
|
Suècia
|
65.3
|
31.8
|
25.1
|
25.1
|
31.5
|
G.
Bretanya
|
45.5
|
9.0
|
12.7
|
9.3
|
52.8
|
U.
Europea
|
43.4
|
6.6
|
14.2
|
5.4
|
53.7
|
Xifres en percentatge.
El reportatge que
el diari La Vanguárdia va dedicar a aquest informe també es feia
ressò d’una reunió entre 120 joves europeus amb Edith Cresson,
comissaria europea encarregada d’Investigació, Educació,
Formació i Joventut. La conclusió dels joves reunits a Brussel·les
és que ‘la informació ha de ser accessible a tots els joves i
que per això cal potenciar-se la presència d’aquestes noves
tecnologies a les escoles i fins i tot a les instal·lacions
esportives’.
Edith Cresson va
respondre als joves que ‘ha d’haver-hi un esforç de difusió
per part dels diferents estats’ i com a primera mesura va
destacar la creació d’una web europea per la joventut que
informi de tots els programes d’intercanvi i ajuts.
Arran de la mateixa
trobada els joves van manifestar els obstacles lingüístics que
encara tenen per l’ús d’Internet o l’intercanvi cultural en
general. L’Eurobaròmetre també analitza aquest camp. Un 54%
dels joves europeus assegura conèixer l’anglès, la llengua de
la comunicació a Europa. Aquest percentatge és d’un 38%
respecte als joves de l’Estat Espanyol i s’acosta al 100% als
països escandinaus i Holanda.
Entre els dies 18 i
25 d’octubre de 1997 la Comissió Europea ha organitzat els
Netdays Europa 1997,amb l’objectiu de promocionar i incentivar
l’accés a internet. Els Netdays són una iniciativa
californiana per impulsar que les xarxes arribin a les escoles.
Als Estats Units han estat molt populars i han mobilitzat a
centenars de voluntaris entre els quals hi havia el President
Clinton i el vice-president Al Gore, un dels més decidits
impulsors públics de la tecnologia de la informació dels Estats
Units.
Els responsables
europeus volen que aquesta eufòria entorn a les xarxes arribi
fins a l’últim racó de l’administració i de la societat. En
aquest mateix sentit consideren que els ajuntaments han de tenir
un paper important en aquesta tasca. Malgrat tot, aquests primers
Netdays europeus han tingut molt poca transcendència i cap
promoció a Catalunya.
Segons la Comissió
Europea, ‘d’aquí vint anys la societat occidental s’estendrà
entre els que són capaços d’utilitzar els nous instruments
tecnològics i els que no tenen aquesta sort. L’agreujament de
les desigualtats en aquest sentit tindrà grans conseqüències
sobre l’ensenyament i altres aspectes com el treball i la
mateixa cohesió europea’. Un capítol apart és com seran,
d’aquí vint anys, les diferències entre el Nord i el Sud
mundials.
|