2007-12-03_01-00-41

Amb el móvil es poden llegir llibres

Marisa Rosaleny

Que l'expansió dels telèfons mòbils en el mercat espanyol, haja sigut un dels majors èxits de les empreses tecnològiques en un fet que ha marcat història, igual que l'expansió en Internet. Paral·lelament a ambdós esdeveniments, ha disminuït el consum de televisió, entrades de cine i venda de llibres. Este últim aspecte, el del descens de lectura, és preocupant perquè Espanya mai s'ha destacat en els índexs de vendes de premsa i llibres. Per tant és bo que hi haja iniciatives conjuntes com la de Bango i Llibre Mòbil per a descarregar llibres i relats a través del telèfon mòbil. Una miqueta més que telèfons Llibre Mòbil és la primera experiència empresarial sorgida a Espanya, el model de negoci de la qual consistix a proporcionar llibres en format d'àudio a través del mòbil. Els formats acullen tot tipus de textos com a llibres, relats de distints gèneres, monòlegs d'humor, receptes de cuina, contes infantils o les típiques bromes i acudits tan populars a passar-se entre els clients dels telèfons mòbils. Quan un usuari accedix a Llibre Mòbil des del seu telèfon mòbil, a través de la direcció 'wap.libromovil.Es' disposarà d'una 'Llibreria personal', on podrà anar emmagatzemant totes les compres que faça per a poder-les escoltar tantes vegades com vullga sense haver de tornar a pagar per elles. A través del sistema d'identificació d'usuaris de Bango, Llibre Mòbil reconeix als visitants que accedixen al portal de continguts. D'esta manera, els pot recomanar continguts adaptats als seus gustos, avisar-los de nous capítols o continguts així com premiar la fidelitat dels clients, per mitjà de promocions o descomptes en les pròximes compres. Sens dubte, es tracta d'una iniciativa prou interessant, no sols, per incentivar al noble art de la lectura, tan necessari per a incrementar el nivell social del país, sinó també per impulsar els llibres electrònics, tecnologia que existix des de fa diversos anys, però que encara no és prou coneguda. Els puristes afirmen que mai una pantalla podrà substituir la naturalesa i essència d'un llibre tradicional. Tal vegada, la qüestió no siga substituir als llibres sinó proporcionar nous mètodes de lectura, on els 'e-books' no tinguen cap competència. Plataformes com els mòbils i altres dispositius portàtils poden ser candidats idonis per a la definitiva implementació del llibre electrònic.