2007-12-03_00-54-53

Marisa Rosaleny

L'arribada de la televisió digital, com a mitjà massiu, està provocant un canvi d'hàbits en la societat", va afirmar ahir el director de Mediterrani, José Luis València, en la inaguració oficial de la sèptima edició del ComLoc, congrés de Comunicació Local, que s'està celebrant en la Universitat Jaume I, en un fòrum que porta enguany com a eix temàtic La televisió local davant de la fi de l'era analògica. València va afegir, així mateix, que "la televisió digital està canviant el panorama mediàtic, amb nous grups de comunicació, en una guerra absoluta, i un augment de les competències en tots els grups multimèdia, competència editorial i d'empreses". Per la seua banda, Rafael López Viró, director acadèmic del congrés, va qualificar la nova era digital "com un moment semblant al de l'aparició de la impremta". "La comunicació està arribant a tot el món a través de les xarxes, com en el seu dia el coneixement va eixir dels convents per a estendre's per mitjà dels llibres", va concretar López Viró. "Estem construint un nou món en l'àmbit audiovisual, és una gran cultura del canvi", va explicar el director acadèmic del ComLoc, qui no sols va sentenciar la mort anunciada de "l'era analògica", sinó que també va plantejar l'interrogant de qui finançarà este "puzle mediàtic digital". "La societat haurà de donar la resposta, una societat que està tenint molts mitjans de rebre la informació", va asseverar. Durant la inauguració del ComLoc, el vicerector de Relacions Institucionals de la Universitat Jaume I, Modest Fabra, va qualificar la convocatòria de "cita ineludible per als professionals de la comunicació", i va ressaltar que este fòrum de debat sorgix de la "comunicació entre el món acadèmic i l'empresarial" per a fer possible "un augment del patrimoni científic i de la connexió societat-universitat". AUDIOVISUALS EN INTERNET Per la seua banda, David Sancha, responsable d'internet del Grup Zeta, en la confencia que va impartir sobre Distribució de continguts audiovisuals a través d'internet, va sentenciar que el vídeo "s'ha convertit ja en el format prioritari en la xarxa, és el centre de la informació, un vídeo amb funcions pròpies de la comunciación com la interactivitat". Sancha va parlar primer de l'era preaudiovisual, abans de l'any 2005. "Quan no hi havia formats 0estàndards per a la distribució de vídeos en internet, existien diversos algoritmes de compressió de vídeos, els codecs, i diversos reproductors incompatibles entre si, Quicktime, el Real Network i el Windows". No obstant això, com va explicar Sancha, "la situació va canviar a partir del 2005, per diverses circumstàncies, però, sobretot, amb l'aparició de Youtube". "Era possible penjar vídeos en la xarxa, millorant l'accés a la informació". Així, segons el responsable d'intenet del Grup Zeta "el format de vídeo gana terreny enfront del text i a la imatge i, per extensió, enfront de la ràdio, premsa i televisió".